De pianist

Peter van Dongen is geboren en getogen in Amsterdam. Van zijn achtste tot zijn achttiende jaar kreeg hij aan de Muziekschool van het Amsterdams Conservatorium pianolessen van Kees de Wijs. Later volgde hij ook orgellessen bij de Haarlemse organist Teke Bijlsma.

Naast zijn dagelijks werk als classicus aan de Bibliotheek van de Vrije Universiteit te Amsterdam begeleidde hij in de loop der jaren meerdere koren, solisten en ensembles. Nog steeds is hij vaste begeleider/repetitor bij een aantal koren in zijn woonplaats Amstelveen, in Aalsmeer en in Den Haag. Ook begeleidt hij zondags op diverse plaatsen kerkdiensten op orgel of piano.

Al sinds de beginjaren van Caritas, toen naast het orgel ook de piano bij de begeleiding gebruikt ging worden, is hij aan het koor verbonden. Naast het pianospelen maakt hij ook Nederlandse vertalingen van anderstalige liederen uit het koorrepertoire en arrangeert hij bij gelegenheid tezamen met de dirigent begeleidingen voor verschillende instrumenten.