De dirigent

Arjaan van Eck is getrouwd met Ineke en is rijk gezegend met 6 prachtige kinderen. Zij wonen in Bruchem, gemeente Zaltbommel in de Bommelerwaard.

Naast zijn werk als groepsleerkracht (parttime) in het basisonderwijs is hij ook dirigent van 3 koren, nl. Interkerkelijk koor ‘Rejoice’ uit Haaften, Interkerkelijk koor Harderwijk en sinds kort ook van Interkerkelijk koor ‘Caritas.’ Daarnaast vindt hij het ook leuk om met kinderen muziek te maken.

Voorheen heeft Arjaan diverse kinderkoren gedirigeerd, waaronder ‘Maranatha’ te Haaften. Ook meerdere jongerenkoren, waaronder Interkerkelijk koor ‘Nadiah’ te Giessen/Rijswijk. Met dit koor hebben zij de cd ‘Onderweg’ opgenomen. Bij het 1e lustrum van Interkerkelijk koor ‘Rejoice’ hebben zij de kerstmusical ‘Dit Kind Immanuel’ van Leon van Veen uitgevoerd.

Arjaan heeft meerdere jaren de christelijke gemengde zangvereniging ‘Sursum Corda’ te Bruchem onder zijn hoede gehad. Met dit koor heeft hij verschillende oratoria uitgevoerd met als hoogtepunt ‘Het nieuw Jeruzalem’ van Johan Bredewout.

Hij heeft de Meerjarige Dirigenten Opleiding in Utrecht gevolgd. En daarnaast de theoretische vakken (klassieke richting) van de Schumann Academie te Utrecht. Naast het volgen van zangles, zingt hij ook graag mee als tenor in Cappella St. Maarten te Zaltbommel.

Van jongs af aan is Arjaan graag bezig met muziek. Muziek beluisteren en zelf muziek spelen: trompet, piano, gitaar en zang. Vooral het zingen heeft zijn hart. Hij vindt het geweldig om te zien dat zang samenbindt. En merkt hoeveel uitwerking een lied kan hebben op de toehoorders en de koorleden zelf. Blijdschap, dank, verdriet, troost en bemoediging… Elke snaar kan geraakt worden door een lied.

Het is zijn gebed dat Caritas de betekenis van haar koornaam in praktijk mag brengen, nl. ‘christelijke naastenliefde.’ Dat deze liefde tot uiting mag komen in de onderlinge band en vooral ook door de enthousiaste wijze waarop de Bijbelse boodschap van Gods liefde wordt uitgedragen door zang en muziek. Wat heerlijk om op deze manier door God gebruikt te worden als een instrument in Zijn hand om Hem al zingend te loven en te prijzen!